سورة «الرعد» کالنص الخافیفی مجموعة «الرعد» القصصیة لزکریا تامر
نویسندگان
چکیده مقاله:
لاشکَ أن النصوصِ الأدبیة تؤثر بعضُها فی بعض و أنه لایستقلّ نصٌّ عن نصّ آخر. هذا الحوار و التأثیر المتبادل یؤدی إلی دینامیکیة النصوص الأدبیة. یعدّ زکریا تامر الکاتب السوری من الکتّاب الذین یصوّرون موقف الإنسان المعاصر و أزمة الهویة عنده من خلال تقنیاته الخاصة به. هذا المقال یعتمد المنهج الوصفی- التحلیلی و یدرس مختلف العلاقات التناصیة مع نصوصِ الأدبیةِ و التاریخیّةِ و الدینیّةِ فی مجموعة الرعد القصصیة. و بشکل عام یمکن القول إن تامر یوظّف جمیع الإمکانیات و بخاصة التراث القدیم لکی یعبّر عن أزمات الإنسان المعاصر، و قد استفاد منالقرآن الکریم بوصفه أنفس تراث أدبی و دینی و تاریخی و أجمعه، بحیث یعید عنوان هذه المجموعة و مضامینها سورة الرعد و مفاهیمه إلی الأذهان.
منابع مشابه
سیر تحول سوررئالیسم در آثار زکریا تامر براساس مطالعهی موردی سه مجوعهی (صهیل الجواد الأبیض، ربیع فی الرماد و الرعد)
سوررئالیسم مکتبی هنری- ادبی است که در اوایل قرن بیستم در فرانسه ظهور کرد و هدف داعیان آن رسیدن به «واقعیت برتر» بود. رؤیا، نگارش خودکار، دیوانگی، طنز، اروتیسم، امر شگفت و جادو، اشیای سوررئالیستی و تصادف عینی از وسایل عمل سوررئالیستهاست. زکریا تامر، داستاننویس معاصر سوری، از جمله نویسندگان عربی است که مطالعة آثارش، نشاندهندة تأثیر وی از چنین نگرشی در گزینش سوژهها و فضاهای داستانی بوده است...
متن کاملسیر تحول سوررئالیسم در آثار زکریا تامر براساس مطالعهی موردی سه مجوعهی (صهیل الجواد الأبیض، ربیع فی الرماد و الرعد)
سوررئالیسم مکتبی هنری- ادبی است که در اوایل قرن بیستم در فرانسه ظهور کرد و هدف داعیان آن رسیدن به «واقعیت برتر» بود. رؤیا، نگارش خودکار، دیوانگی، طنز، اروتیسم، امر شگفت و جادو، اشیای سوررئالیستی و تصادف عینی از وسایل عمل سوررئالیستهاست. زکریا تامر، داستاننویس معاصر سوری، از جمله نویسندگان عربی است که مطالعة آثارش، نشاندهندة تأثیر وی از چنین نگرشی در گزینش سوژهها و فضاهای داستانی بوده است...
متن کاملوارونگی تقابل اسارت و آزادی در مجموعة «دمشق الحرائق» اثر «زکریا تامر» با نگرشی شالوده شکنانه (بررسی موردی دو داستان کوتاه وجه القمر، موت الشعر الاسود)
شالودهشکنی در اواخر دهۀ شصت قرن بیستم میلادی، از بطن ساختارگرایی سربرآورد. نقد شالودهشکن با نقض متافیزیک حضور، توسط «ژاک دریدا» (1930-2004م) مطرح شد که در آن، سویۀ کلاممحوری متن نقضشده و به تمام سویههای آن توجه میشود. هدف از همهجانبهنگری در این رویکرد نقدی، جستجوی معانی پنهان متن و ابعاد متافیزیکی آن است. مجموعۀ «دمشق الحرائق» از مجموعه داستانهای کوتاه «زکریا تامر»، نویسندۀ سوری جهان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 37
صفحات 137- 151
تاریخ انتشار 2016-03-11
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023